Droge mond

Heeft u vaak last van een droge mond? Iedereen heeft wel eens tijdelijk last van een droge mond, bijvoorbeeld na langdurig spreken of bij stress. Maar u kunt er ook langdurig of blijvend last van hebben. Langdurige of blijvende monddroogheid kan slecht zijn voor uw gebit en mondslijmvlies.

Aanmelden als patiëntAfspraak maken

Oorzaken van een droge mond

Een tekort aan speeksel is de oorzaak van een droge mond. De speekselklieren geven bijvoorbeeld onvoldoende speeksel af. Ook kan het speeksel door verdamping uitdrogen bij ademhaling door de mond. Onvoldoende afgifte van speeksel kan ontstaan door:

Het gebruik van medicijnen
Honderden medicijnen hebben als bijwerking dat de speekselklieren worden geremd in de afgifte van speeksel. Dit zijn vooral medicijnen die gebruikt worden bij de behandeling tegen hoge bloeddruk (antihypertensiva), hartritmestoornissen of medicijnen zoals antidepressiva, slaap- en plasmiddelen. De medicijnen tasten de speekselklieren zelf meestal niet aan, maar remmen alleen de speekselafgifte.

Ziekten
Een droge mond kan optreden bij uitdroging door koorts of diarree. Ook iemand die lijdt aan een suikerziekte en het nog niet goed onder controle heeft, kan klagen over dorst en monddroogheid. In deze gevallen is de klacht tijdelijk. Zodra de ziekte is genezen of de suikerziekte onder controle is, verdwijnt de droge mond. Blijvende monddroogheid komt voor bij mensen die lijden aan bijvoorbeeld aids of het syndroom van Sjögren (chronische ontsteking van de traan- en speekselklieren). Bij hen kunnen de klachten over monddroogheid wisselen, maar geheel verdwijnen doen ze nooit. Bij het syndroom van Sjögren neemt de monddroogheid met de jaren zelfs toe.

Bestraling
Door radioactieve bestraling van een gezwel in het hoofd of in de hals kunnen de speekselklieren onherstelbaar worden beschadigd. Dit resulteert veelal in blijvende, ernstige monddroogheid.

Bestrijden droge mond

De gevolgen van een droge mond kunt u, afhankelijk van de oorzaak, op verschillende manieren bestrijden. Overleg met uw tandarts welke behandeling voor u het meest geschikt is.

Moet ik vaker naar de tandarts?

Iemand met een droge mond moet ten minste één keer in de drie maanden naar de tandarts of mondhygiënist gaan. Alleen dan kan beginnende aantasting van uw tanden en kiezen tijdig worden onderkend en verdere aantasting worden voorkomen. Vooral bij ernstige monddroogheid kan deze aantasting zo snel gaan, dat de ontstane schade bij de periodieke controle zeer moeilijk of zelfs niet meer te herstellen is.

Afspraak maken?

Wilt u een afspraak maken of patiënt worden bij Samenwerkende Tandartsen Lelystad? Geef aan of u een nieuwe of bestaande patiënt bent:

Nieuwe patiëntBestaande patiënt

Onze praktijk

Bij Samenwerkende Tandartsen Lelystad komt u voor een gezonde lach. Wij zijn toegankelijk, gastvrij en gedreven. De tandartspraktijk heeft 4 ruim ingerichte behandelkamers en er is voldoende parkeergelegenheid.

Lees meer over onze praktijk

Praktijkinformatie

• Openingstijden

Onze openingstijden

Maandag
    Dinsdag
    Woensdag
    Donderdag
    Vrijdag
    Zaterdag
    Zondag
  • Route naar onze praktijk

5 september 2022

Relaxed

Hans is een heel fijne tandarts en stelt je altijd op je gemak!

5 september 2022

Fijne Tandarts

Wij gaan er ieder half jaar als gezin met een big smile naar toe. Goede zorg.

2 september 2022

Fijne behandeling

Contact is altijd prima. Vlotte behandeling en de mensen zijn uiterst vriendelijk.

2 september 2022

Vriendelijk en kundig

Was op afgesproken tijd aan de beurt, vriendelijke tandarts ook voor de kinderen. Kundig en neemt zijn tijd.

Zeer goed geholpen

prima

deskundig en klantvriendelijk

1 september 2022

Is nog niet klaar voor eind score

Ben met nieuwe protese bezig, maar ee werd gehackt.

26 augustus 2022

Was een prima gesprek en advies

Was prima behandeling voorlichting

24 augustus 2022

Goed geholpen

Korte wachttijden, professionele hulp.

3 augustus 2022

Zeer vriendelijke Tandarts.

Was mijn eerste keer bij deze tandarts, kwam over als een zeer vriendelijke en vakkundige man en ik voelde me op me gemak...

2 augustus 2022

Uitstekend

Goede service, vriendelijk, professioneel.

30 juli 2022

Uitstekend!

Vriendelijk, correct ontvangen en zeer vlot en deskundig behandeld!
Ga vooral zo door Rosha!

Bent u al patiënt bij ons?

Nog géén patiënt bij ons? Meldt u dan hieronder aan:

Geslacht:*
BSN (mag ook telefonisch of aan de balie):
Schrijf u nu in 4x per jaar onze nieuwsbrief:

Samenwerkende Tandartsen Lelystad
Botter 44-13